آتليه معماري سبز-فريمان
Green Architectural Design 

موسیقی در معماری

اينكه چقدر معماري با موسيقي رابطه دارد همين بس كه گفته اند : معماري موسيقي جامد است . همان موسيقي است كه در عالم غير مادي جريان دارد و معماري ايراني مصداق بارز و عيني در جهان مادي دستگاهها و نغمه هاي موسيقي ايراني است .

اگر به فضاهاي معماري ايراني قديم پا گذاشته باشيد حتما به راز جاودانگي و سحر انگيزي اين فضا ها اقرار ميكنيد چگونه مي توان در چهار باغ قدم زد و از فضاي جاودوگرانه ان سخني به ميان نياورد چگونه مي توان نقش جهان را ديد، در آن زندگي كرد و روح آدمي در آن به پرواز در آيد بي آنكه نغمه خوشي از عالم ملكوت را در گوش ما زمزمه كند ميسر نيست.

  مگر ميتوان گوشه ليلي و مجنون موسيقي ايران را شنيد و عينيت آن را مقبره مشتاق علي شاه را در كرمان از خاطر برد . يا مگر مي شود چهار مضراب موسيقي ايراني را شنيد و كتابخانه مركزي كرمان را از خاطر كنار گذاشت .

مگر مي شود تيمچه امير چخماق در يزد را فراموش كردو راست پنجگاه را نشنويم . آيا رنگ را در مقبره سعدي نمي توانيد بشناسید؟

اما از هر چه بگذریم از دستگاه شور مادر دستگاههای مويسقي ایران نمي توان گذشت همان شوري كه از پنجه و تار جلیل شهناز مي چكد بايد شنید و دید.

 از سردر بازار قيصريه كه وارد ميدان مي شويد اگر با موسيقي ايران آشنا باشيد احساس كنيد كه دستگاه شور را براي شما زمزمه ميكند. اول طاقنماهاي موزون را مي بينيد و اين در آمد شور است كه در چند پرده نزديك به هم نواخته ميشود آرام آرام پيش مي رويد تا به عالي قاپو مي رسيم كه همان شهناز است بعد به زير افكن و قرود مي آيد و ميرسد به مسجد شاه كه همان گوشه اوج است و بعد مسجد شيخ لطف الله كه گوشه سلمك را تداعي ميكند تا دوباره ميرسد به سر در قيصريه.

موسيقي ايراني را بايد شنيد همانطور كه معماری ايراني را بايد ديد و بعد به قضاوت نشست.

بحث کندوی زنبور عسل

 لانه های زنبور به کندو معروف است .آنها معمولا از سيستمهای تو در تو و منظم ساخته و مکانی شش ضلعی تشکيل شده است که جهت  زندگی و ذخيره مواد غذايي  و دفع فضولات مورد استفاده قرار می

 

 

گيرند ، این شش ضلعی محصور است. بیشتر  زنبورها برای ساختن محل زندگیشان از ماده ای که بدنشان می سازد استفاده می کنند  مانند مورچه های نجار که  با توجه به بافت چوب کار می کنند . بعضی از راهرو ها که در انتهايشان حفره بزرگی قرار دارد ، برای انبار کردن فضولات مورد استفاده می باشد . زن

 بور ها هميشه در همين فضای محصور زندگی می کنند و فقط هنگام کوچ نرها و ماده ها لانه را تمیز می کنند  . لانه های بعضی از زنبورها  به صورت افقی (با نام شان) مانند زنبور عسل و بعضی دیگر به صورت کروی مانند است. آنها فضولات و لار های خود را در این حفره ها نگهداری می کنند .

البته اين سوراخها را هميشه سربازان با سرهاي بزرگشان بسته اند ، شباهت عجيبی ميان رفتار اينها و بعضی از مورچه ها وجود دارد . بعضی ديگر از گونه های ابتدايي لانه شان را در زير خاک در دشتها و مناطق نيمه صحرايي می سازند ، يکی از آنها آشيانه کروی شکل در عمق سه متری يا بيشتر مي سازند که تعداد زيادی راهرو و حجره در جهات مختلف از آن منشعب شده است.

معماریه معماران بزرگ

بيشتر زنبور ها به خاطر عسل و زهر شان معروفند ، نه به دليل مهارتشان در لانه سازی ، اما آشيانه بعضی از زنبور ها بسياربزرگ است و بسیار استادانه ساخته شده است و در بعضی مناطق آنقدر از اين نوع لانه ها وجود دارد که به عنوان علامت مشخصه آن مناطق به حساب می آيد ، ارتفاع بعضی لانه ها به 1متر ميرسد ، لانه های بزرگ با تعدادی به فضای وسط کندو راه دارد ، کارگران شبها از اين راهروها برای ذخیره مواد غذايي استفاده می کنند . زندگی در داخل اين کندو ها در زير آفتاب حاره ای فقط با پوششی سخت فشرده که زنبور ها  روی سطح خارجی لانه می سازند امکان پذير است ، اين لايه مي تواند هوای درون کندو را آن طور که مورد نياز زنبورهاست تنظیم کند ، در جاهايي که تامین چنين شرايطی برای تمامی قسمتهای لانه ميسر نباشد ، زنبور ها با دقت تخمها و نوزادان بی دفاع را به قسمتهايي از لانه می برند که هوای داخلی آنجا مناسب باشد ، لايه سخت روی کندو خواص دیگری هم دارد ، به طوری که آنها را از حمله حیوانات زیادی حفاظت می کند ، اما این لایه حفاظتی در مقابل همه دشمنان کاملا موثر نیست .

ریتم و موسیقی کندو:

در اولين بازديدي که از يک شان زنبور عسل به عمل مي ايد حجره هاي 6 ضلعي بي شماري نظر بازديد کننده را جلب مي کند و اين سوال براي بازدید کننده پيش مي آيد چرا حجره هاي شش وجهي؟ در آزمايشي ثابت شد که در يک محيط مشخص سلول هايي با اشکال مثلث ، مربع ، دايره ، پنج ضلعي ، شش ضلعي و هشت ضلعي ، بيشترين حجره ها و ايجاد کمترين فضاي خالي متعلق به محيط با حجره هاي 6 ضلعي مي باشند .

هر شان شامل يک تيغه مياني است که دو طرف آن سلول هاي 6 ضلعي به صورت افقي با شيب 13 درجه به سمت بالا تمايل دارند اندازه سلول هاي مومي بالطبع آن اندازه بدن زنبوران عسل در عرض جغرافيايي از جنوب به سمت شمال بزرگتر مي شود . در يک شان سلول هاي 6 ضلعي محل ذخيره عسل و گرده همچنين محل پرورش نوزاد و دگرديسي زنبوران عسل است .

در يک شان 3 نوع سلول يافت مي شود . سلول هاي زنبوران کارگر ، زنبوران نر و ملکه . حجره هاي کارگران و زنبوران نر 6 وجهي و حجره ملکه شکل هندسي مشخصي ندارد و شبيه به يک بادام زميني است. قطر سلول هاي کارگر 2/5 تا 7/5 ميلي متر و عمق آن 12 – 13 ميلي متر و حجم آن 25/ تا 28/ و قطر سلول هاي نر 2/6 تا 7 ميلي متر است .

4 سلول کارگر يا 3 سلول نر به طور ميانگين 1 سانتي متر مکعب خواهد بود . حجم سلول ملکه 8/ تا 9/ سانتي متر مکعب که سلول هاي اوژانسي ملکه نسبت به سلول هاي عادي کوچک ترند .

ضخامت ديواره هاي سلول ها به طور ميابگين 002/ ± 073/  ميلي متر مي باشد . فاصله بين شانها 10 ميلي متر مي باشد که به فضاي زنبور معروف شده و کشف اين فضا تحولي عظيم در صنعت زنبورداري ايجاد نمود .چنانچه به هر دليلي شانهاي داخل کندو نسبت به يکديگر فاصله بيشتري داشته باشند زنبوران ، اصطلاحاً هرزه بافي مي نمايند به عبارتي تا حدي شان اضافه مي بافند تا فاصله بين دو شان 10 ميلي متر گردد .

معمولاً زنبوران شان ها را طوري مي سازند که:

  تهويه به آساني صورت بپذيرد .

 حرارت ايجاد شده به آساني از لانه خارج نشود .

 جهت ساخت لانه با جهت تابش طلوع خورشيد يکي باشد .

 محل هايي براي ساخت لانه انتخاب مي گردد که کم رفت و آمد باشند .

يک شان کندوي لانگستروت حداکثر 2000 گرم عسل در خود جاي مي دهند در حالي که مقدار موم و مصالح به کار برده شده در ساختمان شان 14 تا 20 گرم است يا 1 کيلو گرم موم حدود 20 کيلو گرم عسل را نکهداري مي کند يعني 20 برابر وزن خودش .

آن ظرافت ساختمان و مصالح نرم و سست و مهمتر ظرفيت بيش از حد براي نگهداري و انبار سازي مواد آيا قابل مقايسه با پيشرفت انسان و ادعاي او مي باشد . در زندگي زنبور عسل قدرت نمايي حق تعالي به حدي جلوه گر است که درس نگرفتن از آن نشان از بي خردي انسان دارد

..( برگرفته از پایان نامه کارشناسی معماری)..(رضا ملامحمودی)..

در زیر چند تصویر از کانسپت لانه زنبور و موسیقی را می بینید.




 


برچسب‌ها: معماری, موسیقی, لانه زنبور
[ چهارشنبه بیست و ششم اسفند 1388 ] [ 11:57 ] [ مهندس ملامحمودی فریمانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

G R E E N Architectural Design
رضا ملامحمودی فریمانی
امکانات وب